fbpx
 
Follow Gintossen on Facebook
Follow Gintossen on Instagram
Image is not available
Image is not available
Shadow
Slider

”Skjult reklame” – nye regler fra Forbrugerombudsmanden for influenter/bloggere

Når man læser en anmeldelse på nettet, er det ikke altid let at se, om der er en forbindelse mellem anmelderen og producenten – er det en betalt reklame? - er der en formel/uformel aftale om at omtale produktet positivt? Hvor ”upartisk” er anmeldelsen, når det kommer til stykket…?

Forbrugerombudsmanden har derfor påbudt os "instagram'ere, bloggere & influenter" at være meget mere tydelige, hvis der er en eller anden relation mellem os og det produkt, vi anmelder. Dette synes vi faktisk som udgangspunkt giver rigtig god mening!

Reglerne

En del af de produkter vi bloggere anmelder, er produkter vi har fået foræret. Derfor er vi fremadrettet nødt til at starte disse anmeldelser med ”Reklame” eller ”Annonce”, for at overholde lovgivningen! Dette uagtet, at vi ikke får betaling, ikke har indgået en formel aftale, at relationen er yderst begrænset og at rigtig mange af os er meget klare overfor producenterne m.h.t. vores selvstændighed til at skrive nøjagtig hvad vi vil!

 

Loven er ret præcis. Det vil f.eks. være reklame, hvis:

  • man får foræret et produkt i håb om at man vil omtale det
  • en virksomhed betaler for at omtale den eller dens produkt
  • hvis man får rabat eller andre fordele for at promovere en virksomhed, fx som ambassadør
  • man arrangerer konkurrencer eller arrangerer ”give-aways” for en virksomhed
  • man omtaler en virksomhed/virksomhedens produkt og linker til virksomhedens webshop og modtager betaling for klik på linket, som fører til køb (reklamelink)
  • man får procenter ved køb af produkter i virksomheden for at omtale virksomhedens produkter

Det er ikke nok at anvende ord om aftalen som

  • Sponsoreret
  • Samarbejde med
  • Affiliate
  • ”Ad”, ”spons”, ”#firmanavn” eller lignende

Det er underordnet om der er indgået en aftale (skriftligt, mundtligt eller stiltiende) eller ej – om der er en aftale omkring udformning og omtale eller ej!

Det eneste tidspunkt hvor det IKKE er reklame i markedsføringslovens forstand er, hvis man omtaler en virksomhed/dens produkt på eget initiativ, uden man modtager noget fra virksomheden for at omtale den eller dens produkter.

 

Hvordan arbejder Gintossen?

Vi synes at det er vigtigt at I ved, hvordan vi arbejder, så I selv kan vurdere vores ”upartiskhed”:

Gintossen er et ulønnet fritidsprojekt! Vores formål med Gintossen i dag, er at vi, Henrik og Hans Henrik, kan nyde vores fælles hobby som bedste venner – det er ikke at leve af det! Vi elsker gin – vi elsker at møde andre gin entusiaster – og vi elsker at dele denne viden! Antallet af anmeldelser afhænger naturligvis af, at vi har gin at anmelde. Når vi får fat i en ny gin – enten en flaske vi selv har købt eller en flaske vi har fået foræret – så gør vi oftest følgende:

  •  Vi smager ginnen og forsøger at lave en beskrivelse af ginnen for hinanden
    • Hvad smager vi, i hvilke ”lag” kommer smagsoplevelsen – hvad minder den om – hvad tror vi at den vil passe samme med
  • Vi forsøger at lave vores egen ”perfect serve”
    • Hvilken tonic og garnish synes vi passer bedst sammen med denne gin? Ofte smager vi den med op til 10 forskellige tonics, før vi synes at vi er helt tilfredse. Vi ved at dette er noget, I oftest vil have svar på – ”hvad skal jeg servere den med” – så derfor er det vigtigt for os
  • Vi laver et billede
    • Vi forsøger at lave vores eget billede, som vi synes rammer ginnen og som vi naturligvis håber vores følgere kan lide. Gode billeder skaber lidt ekstra attention og er vi heldige, så re-poster folk vores opslag, hvilket gør at vi kommer lidt længere ud i verden!
  • Vi laver en beskrivelse af ginnen på Facebook og Instagram
    • Vi har 2.000 karakterer at gøre godt med på Instagram – og vi har en del udenlandske følgere. Derfor laver vi beskrivelsen af ginnen, historien bag og ”perfect serve” på både dansk og engelsk. Det giver naturligvis en del begrænsning i vores udfoldelsesmuligheder, så ind i mellem uddyber vi på vores hjemmeside gintossen.dk, så vi virkelig har plads til at nørde med ginnen eller emnet.
  • Vi linker og anvender hashtags
    • Vi linker meget gerne til de produkter vi anvender – mest fordi det gør det meget lettere for læseren, at have mulighed for at læse mere – men også fordi hashtags kan hjælpe os med at komme ud til nye følgere.

Er vores mening så påvirket af, at vi har fået flasken tilsendt? Vi vil vove den påstand, at en tilsendt flaske ikke er nok til at påvirke vores anmeldelse. VI sætter faktisk ret stor ære i, at vi kan stå inde for det vi skriver – vores troværdighed overfor tusinder af følgere, er vigtigere for os end en producent der er skuffet over vores anmeldelse! Det er således heller ikke altid, at vi skriver en anmeldelse som producenten eller importøren kan lide. Vi forsøger altid at være venlige i vores beskrivelser, da smag jo er meget individuelt, men vi ændrer ikke vores beskrivelser efter deres ønske! Der er ginner vi siger nej til, da vi ved at vi ikke kan lide dem – og så giver det ikke noget mening at skulle give en negativ anmeldelse! Det er ikke vores stil, at være negative…!

Alt i alt kan man sige, at vi forsøger hele tiden at være relevante overfor vores læsere – at være tro overfor os selv og andre – og da dette stadig kun er et hyggeprojekt (der godt nok er blevet større end vi havde turde håbe på), så har vi ikke så mange skjulte interesser bag vores anmeldelser!

Loven skal overholdes, så nu ved du hvorfor nogle artikler starter med ”Reklame” eller ”Annonce”.

Har du spørgsmål til dette – til os – eller til gin generelt, så tøv ikke med at skrive til os på Facebook, Instagram eller send en mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 

De bedste hilsner fra de to Gintosser,
Henrik & Hans Henrik


Seneste fra Instagram

Kommende Gin events

9 apr
Gin & Tonic Dag
Dato 09.04.2024

Selvfølgelig skal vi fejre Gin & Tonic’en!

Ifølge kalenderen,...

Læs mere
13 maj
World Cocktail Dag
Dato 13.05.2024

World Cocktail Day er, som navnet indikerer, en...

Læs mere
11 jul
Mojito Dag
Dato 11.07.2024

Definitionen på en traditionel Mojito er: En Cocktail...

Læs mere
19 okt

Selvfølgelig skal vi fejre Gin & Tonic’en!

I følge kalenderen,...

Læs mere
1 jan
Bloody Mary Dag
Dato 01.01.2025

1. januar er ofte en ”reparationsdag”, hvor man måske...

Læs mere

Vi bruger & anbefaler

som har nogle fantastiske krydderier, der både dufter & smager af noget - dyrket bæredygtigt, og meget velegnede til Gin & Tonics samt andre drinks....!

Om indholdet på gintossen.dk

Creative Commons licensAlt indhold på denne hjemmeside, er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel 4.0 International Licens. Det betyder, at du må bruge indholdet alt det du vil, blot du altid husker at kreditere os med navn & link, og IKKE bruger indholdet i kommercielt øjemed.

0
Shares
0
Shares